"חשבון בנק הרגשות" הוא מטאפורה מרשימה למערכות יחסים שמתארת את מידת האימון שנבנה בין בני אדם, במילים אחרות זוהי הרגשת הביטחון שיש לנו במחיצתו של אדם אחר. כמו בחשבון בנק, את מה שמפקידים וחוסכים, אפשר למשוך! (להיות במינוס אינו רצוי בשום פנים!)
למשל, אם מפקידים בחשבון הרגשות שלנו אדיבות, טוב לב, כנות ומחויבות כלפי השני, רמת האימון כלפינו גוברת, התקשורת קלה, מידית ואפקטיבית יותר. נזכור שההפקדה החשובה ביותר היא הקשבה פשוטה בלי שיפוט, בלי הטפות ובלי להשליך את סיפורינו על הסיפור של השני. המפתח לכלל ההפקדות היא הבנת הזולת.
מאידך, התנהגות מזלזלת, תגובתיות יתרה, התעלמות, מעילה באימון, איום או התנשאות יגרמו למשיכת יתר בחשבון הרגשות ורמת האמון תשקע. כתוצאה מכך, המתח יחליף את השלווה, מאבקי כח הופכים ללחם חוקים, כל זה מלווה בזהירות רבה בכל מילה שנאמרת: מצב מסוג זה כמוהו כהליכה בשדה קוצים.
זה דווקא במסגרות בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר ליחסים עשירים, מאושרים, מספקים ופוריים שנדרשות הפקדות תמידיות והשקעות קבועות.
אם לא נשמור על הפקדות חוזרות ונשנות, הנישואין עלולים להתמוטט חס וחלילה! במקום הבנה עמוקה וספונטנית ותקשורת מגוונת, הולכים היחסים ונעשים מאולצים ובמקרה היותר גרוע אף מגיעים לעוינות והתגוננות, קרבות, סירוב לדבר, התכנסות רגשית ורחמים עצמיים. כל מה ששומר על המסגרת הם הילדים, הלחץ החברתי או השמירה על הדימוי העצמי. לצערנו הרב, לא פעם היחסים מסתיימים ברבנות!
לשמחתנו, אפשר להפוך את המצב ולהביא למאזן חיובי בתנאי שנתחיל להפקיד בחשבון מערכת היחסים.
כמובן שזה תהליך איטי ולא תמיד נראה תגובות מידיות למאמצנו אבל הסבלנות משתלמת.
האם יש לך עושר רגשי או שאת על סף התהום?
כמו במישור הכלכלי, גם במישור הרגשי, אל תחכי להיות עשירה כדי לבצע הפקדות אלא תפקידי כבר היום כדי להתעשר!

חגית ביאליסטוקי
אימון אישי וטיפול רגשי בתת מודע
0507524670